Świat biznesu jest pełen ludzi pozbawionych skrupułów, którzy zawsze są skłonni do testowania granic przyzwoitości i legalności, jeśli chodzi o zarabianie pieniędzy. Łapówkarstwo jest jedną z tych rzeczy, na które właściciele małych firm muszą zwracać uwagę, ponieważ nawet zaufani pracownicy mogą zostać skompromitowani, a niewinne prezenty źle zrozumiane.

Chociaż istnieją niejasne zasady dotyczące tego, co można uznać za prezent, a co za wkład w kampanię wyborczą lub darowiznę, firmy muszą uważać, aby nie zostały one uznane za łapówki. Ponadto, monitorowanie łapówek od pracowników jest wysoce zalecane.

Łapówka czy prezent?

Przedsiębiorstwa często wysyłają obecnym i potencjalnym klientom prezenty. Chociaż trudno jest argumentować, że prezenty te nie mają na celu zachęcenia klienta lub potencjalnego klienta do prowadzenia większej ilości interesów, łapówki są czymś więcej niż tylko zachętą.

Zazwyczaj prezenty dla urzędników publicznych od firm muszą być zgodne ze ścisłymi zasadami, aby uniknąć pozorów łapówki. Na przykład, jeśli firma wpłaci dużą sumę na kampanię wyborczą, a następnie otrzyma lukratywny kontrakt rządowy od urzędnika, którego pomogła wybrać, trudno jest nie dostrzec niestosowności.

Przedsiębiorstwa muszą być również ostrożne, gdy prowadzą interesy za granicą. Tylko dlatego, że smarowanie kół rządowych może być akceptowaną i oczekiwaną praktyką biznesową, prawo amerykańskie w rzeczywistości zabrania takiego postępowania za granicą.

Uważaj na łapówki (Kickbacks)

Kickbacks występują wtedy, gdy osoba lub firma przekazuje innej osobie lub firmie część zysku uzyskanego w wyniku zapewnienia nieuczciwej przewagi. Często przytaczanym przykładem takiej sytuacji jest kierownictwo Hondy w latach 80-tych, które w zamian za łapówki zapewniało określonym dealerom samochodowym preferencyjny dostęp do samochodów, które sprzedawały się szybciej. Kierownictwo Hondy, które przyjęło łapówki, zostało skazane pod zarzutem popełnienia przestępstwa i musiało odsiedzieć wyrok w więzieniu.

Łapówki mogą jednak występować na mniejszą skalę, i to tuż pod twoim nosem. Zdecydowanie powinieneś monitorować łapówki, jeśli masz sprzedawców upoważnionych do udzielania uznaniowych rabatów lub jeśli sprzedajesz produkt, na który jest tak duży popyt, że pracownicy mogą zostać przekupieni za preferencyjny dostęp (pomyśl o Tickle Me Elmo 20 grudnia).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *